lunes, 7 de junio de 2010

Normalment, quan es sent parlar de les Tecnologies de la informació i comunicació (TIC)no tots els docents es senten convidats dins aquest nou llenguatge. Sembla mentida però cada dia la tecnologia ha avançat més i a dia d'avui, s'ha convertit en una eina molt útil dins el camp de l'ensenyament. Però, tornant al tema, no tots els mestres manegen aquest camp. Per això, s'ha d'intentar formar-los i que entenguin la seva funcionalitat que realment, mai pot substituir el seu propi treball. Com va dir Garcia Páez en una de les conferències de l'APREP, les tecnologies són tan sols una eina, que no es pot substitur mai per les idees i la passió dels ensenyants per l'educació del seu alumnat.

Arrel d'haver entrat dins la web creada pel CEIP Walabonso del qual Páez és el cap d'estudis he estat pensant alguna possible proposta per utilitzar les TIC dins l'aula.

Una de les possibles propostes podria ser emprar les TIC per passar llista al principi del dia. Es podria fer una presentació en PowerPoint i després que l'encarregat del dia passi llista. La mestra podria canviar coses de setmana en setmana de manera que captés l'atenció dels infants i que ells hagin de dir les diferències. Pot incloure sons, activitas de comptatge, etc. L'objectiu seria fomentar l'ús de les TIC dins l'aula, desenvolupar l'ús del ratolí,treballar l'atenció i la memòria,despertar el gust per l'ús de les TIC... i en relació a les activitats que s'inclosses dins la pròpia activitat de passar llista es podria treballar el comptatge, les diferències, la lectoescriptura... és a dir, es podria emprar les TIC com una eina per facilitar tot allò que es fa diàriament a l'aula de manera que s'introdueixin noves activitats i idees relacionades amb el tema.

Per altra banda, es podria fer un muntatge en PowerPoint d'un conte. Es podria posar el conte i a més, activitats relacionades. En el meu cas, he realitzat un sobre "El llibre de la selva" i en ell he inclós activitats de diferències, comptatge, lectoescriptura, les parts del cos, el nom i els sons dels animals, etc. Amb aquest es podrien treballar tota mena d'aspectes, com ara:
- Que l’infant s’inicií en la utilització de les tecnologies de la comunicació i la informació com a recurs d’aprenentatge i recerca, d’expressió i de joc, fent-ne un ús cada cop més responsable i crític.
- Que l’infant s’inicii en l’alfabetització tecnològica.
- Que l’infant aprengui i es perfeccioni en l’ús del ratolí: control del seu moviment, assenyalar i clicar.
- Que l’infant desenvolupi la coordinació òculo-manual.
- Que l’infant comprengui i segueixi les instruccions verbals donades per l’ordinador.
- Que l’infant sigui capaç d’associar imatges i sons.

De continguts es podrien treballar el nom dels animals, del les parts del cos, etc. I actitudinals, realment, el gust per tot allò que es fa.

En definitiva, emprar les TIC dins l'aula podria ser una manera genial d'aprofitar una eina tan productiva i de qualitat com són aquestes. L'únic problema amb el qual es pot trobar el docent és el fet de no tenir ordinadors dins l'aula, no tenir projectors... Tot i això, el centre sempre té algun. Es pot dir que aquestos són petits entrebancs que jo penso que s'estan intentant solucionar i que poc a poc,s'aconseguirà. Només cal iniciativa per part dels mestres per innovar i emprar eines tan funcionals com són les noves tecnologies.

No hay comentarios:

Publicar un comentario